„Mein Kampf” se întoarce!

image001Republicată pentru prima dată după sfârșitul celui de-al Doilea Război Mondial, cartea manifest a lui Adolf Hitler, „Mein Kampf”, a devenit în numai câteva zile best-seller în Germania,  stârnind astfel un val de controverse la nivel internațional. Q Magazine l-a întrebat pe Alexandru Florian, directorul Institutului „Elie Wiesel”, cum îşi explică succesul de care are parte o carte care a dus la instituționalizarea pogromului împotriva evreilor.

Potrivit directorului „Elie Wiesel”, trebuie avut în vedere faptul că textul care a văzut de curând lumina tiparului este o ediție critică, respectiv o lucrare care, pe lângă text, oferă foarte multe explicații suplimentare pentru o înțelegere corectă a mesajului cărţii. De altfel, Institutul de Istorie Contemporană din Munchen, care s-a ocupat de republicarea cărţii lui Hitler, a realizat nu mai puţin de 3.500 de adnotări pe marginea textului iniţial.

 „Mein Kampf”, o atracţie periculoasă

„Există riscul ca persoane apropiate emoțional de ideologia național-socialistă sau de mitul Hitler să citească numai textul originar. În ce măsură va stimula această lectură ideologizantă manifestări extremiste, rămâne de văzut!”, a declarat pentru Q Magazine Alexandru Florian.

La rândul său, Dan Michman, președintele Institutului Internațional pentru studierea Holocaustului din cadrul Yad Vashem, s-a arătat surprins de succesul pe care retipărirea „Mein Kampf” l-a avut, însă a ţinut să sublinieze că acest lucru nu va genera, în mod decisiv, apariţia unui nou val antisemit. „Sunt un pic surprins, într-adevăr, pentru că nu multe ediții critice ale unor opere devin şi best-seller-uri. Însă, nu ar trebui să ne facem griji cu privire la apariția unui nou val de antisemitism. Cei care sunt îl admiră pe Hitler nu au nevoie de o nouă ediție critică a operei liderului nazist din moment ce era disponibilă în altă parte”, a precizat Dan Michman pentru Times of Israel.

Hitler a scris „Mein Kampf” (Lupta mea – n.red) în închisoare după un atentat eșuat în 1923 în Munchen. Lucrarea expune ideologia sa ultranaționalistă, antisemită şi anticomunistă. Iniţial, cartea lui Hitler nu a atras publicul german. Pascal Trees, un cercetător în cadrul Institutului de Istorie Contemporană din Munchen, a relatat că manifestul lui Hitler s-a vândut „aşa şi aşa”.

„Lupta mea”, atunci şi acum

Oportunitatea pentru a monetiza mai bine ideile liderului neamţ a apărut în 1933, când Hitler a fost ales cancelar al Germaniei, motiv pentru care nazişti  ofereau o copie a cărţii fiecărui cuplu proaspăt căsătorit. La vremea respectivă, Hitler câştiga 10% din fiecare vânzare, ceea ce însemna undeva la 1 milion de dolari pe an, adică echivalentul a 12 milioane de dolari în zilele noastre. Până în 1939, cartea a fost tradusă în 11 limbi şi peste 5 milioane de copii au fost vândute în întreaga lume.

Pentru recenta ediţie a „Mein Kampf” au fost plasate în avans 15.000 de comenzi, aproape de patru ori mai mult decât tirajul inițial de 4000.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *